Sjuka djur? Ring oss på 0499 - 127 40 eller se våra öppettider.

bild

Behandlingar

Vi tar bara emot sjuka djur efter tidsbeställning. Du kan även boka tid för förebyggande åtgärder som vaccination eller kloklippning eller välja att komma på vår drop in på tisdagar mellan klockan 17-20.

All tidbokning sker per telefon!

Betalning sker kontant i samband med hemgång. Vi tar kort. Om du vill kan vi också hjälpa till att reglera ditt besök med försäkringsbolaget. Du betalar då bara ”din” del av fakturan och slipper ligga ute med de pengar försäkringsbolaget ersätter.

Att tänka på inför besöket

Tänk igenom ditt djurs sjukdomshistoria. När började besvären? Kom de plötsligt eller smygande? Har ditt djur haft liknande problem tidigare? Skriv gärna ner lite stödord inför besöket. Skriv även upp vad hunden äter och namn på eventuella mediciner.

Om Din hund eller katt behandlats för det aktuella problemet tidigare på en annan klinik vill vi gärna att ni upplyser oss om detta. Vi kan då, i samråd med er, beställa en journalkopia från den mottagning ni tidigare varit på och får på så sätt en bättre överblick.

Djur med hosta, klåda eller kräkningar/diarré kan smitta andra besökare. Söker ni för sådana besvär vill vi att ni lämnar er hund/katt i bilen medan ni anmäler er i receptionen. Vi kommer sedan att visa er till en separat ingång. Ni kör enkelt fram till dörren med bilen och kan kliva rakt in på undersökningsrummet.

Om hunden eller katten har urinvägsbesvär ber vi er ofta ta med ett urinprov. På hundar tar man enklast ett prov genom att sticka fram en väl urdiskad skål eller burk när hunden kissar. För att ta urinprov på katt använder man istället en speciell sorts sand i kattlådan. Denna kan ni köpa hos oss eller annan veterinärklinik.

Glöm inte vaccinationskort eller stamtavla om hunden eller katten ska vaccineras, ta prover/röntgenbilder som omfattas av
SKK´s hälsoprogram eller få ett pass utfärdat inför semestern!! Passet måste alltid vara med om hunden ska rabiesvaccineras.

Besöket

Du anmäler dig i receptionen och får kanske sitta ner en stund i väntrummet. En djursjuksköterska ropar sedan upp ditt djurs namn och du får följa med in på ett undersökningsrum. Sköterskan tar upp en kort sjukdomsberättelse, anamnes, och kontrollerar vikt och temperatur. Sedan kommer du att få träffa veterinären som undersöker ditt djur. Tillsammans bestämmer ni hur ni ska gå vidare. Det går alltid bra att fråga vad olika undersökningar kommer att kosta. Däremot kan det vara svårt att i förväg ge ett fast pris, då man inte alltid vet vilka åtgärder som krävs innan djuret undersökts.

Dags att gå hem!

Du kommer att i de flesta fall att få med dig ett hemgångsråd där det står hur du ska ta hand om ditt djur hemma. Ibland får du också med dig vårdprodukter, som t ex ett medicinskt schampo eller öronrens. I de fall det krävs medicin skrivs receptet ut elektroniskt. Du får alltså inte någon receptlapp i handen utan kan gå direkt till valfritt apotek och kvittera ut medicinen.

Ofta följer vi upp din hund eller katt med ett återbesök eller en bokad telefontid.