Sjuka djur? Ring oss på 0499 - 127 40 eller se våra öppettider.

bild

Djurtandvård – ett område vi brinner för!

Många djur har problem med tänderna och munhålan.

I samband med vaccinationer eller andra förebyggande behandlingar brukar vi alltid ”lyfta på läppen” och kontrollera tänderna. Detta är förstås bara en enkel undersökning, men man får ändå en uppfattning om munhälsan genom att titta på tänderna, tandköttet och känna efter om djuret har en fräsch andedräkt.

Om du misstänker att din hund eller katt kan ha problem med tänderna är du välkommen att boka tid. Det går även bra att komma in för en tandkontroll på vår drop in på tisdagar mellan klockan 17.00-20.00!

Hos både hundar och katter ser vi mycket ofta plack och tandstensbeläggningar i varierande grad. Hos hundar, framförallt de lite äldre, ses ofta tandköttsinflammation och uppdraget tandkött. Detta är början på tandlossning, så kallad parodontit. Tyvärr är det inte ovanligt att flera tänder måste dras ut på grund av detta. Hur mycket tandsten som bildas är väldigt individuellt. Det är viktigt att fånga upp hundar som drabbas av tandsten tidigt i livet för att kunna hjälpa dem och förhindra tandlossning!

Katter kan också drabbas av parodontit, men de har även ett annat problem: TR (Tandresorption, tidigare FORL). Detta är en tandsjukdom som av okänd anledning drabbar många katter. Tanden – kronan och/eller roten – bryts ner och det bildas hål i emalj eller rotvävnad. Så småningom faller tanden sönder och ramlar ut, ofta i bitar. Man kan se delar av kronan som sitter kvar i tandköttet med en kraftig inflammation runt. Detta gör förstås ont, men katter visar inte smärta som vi människor och tyvärr förbises ofta de små tecknen. Många tror att katten mår bra så länge den äter, men det är en sanning med modifikation! Katter med TR är sällan magra eller vägrar äta, men detta utesluter inte att de lider av sin sjukdom. Kanske ser man att de föredrar mjuk mat istället för torrfoder, eller att de slänger med huvudet när de äter sin mat och har börjat ”skräpa ner” runt sin matplats.

Ibland är det faktiskt så att en tand ser helt ok ut när man tittar på den, men efter att ha röntgat och undersökt djupet på tandköttsfickan är det tydligt att tanden är dålig och gör ont. Både parodontit och TR är diagnoser som ställs efter att tänderna har röntgats. Därför har vi på Kronobäcks Veterinärpraktik som policy att alltid röntga tänderna i samband med tandstensborttagning på katter som undersöks för första gången eller har en tidigare känd TR-problematik. För hundar rekommenderar vi röntgen till alla äldre patienter (över 6-7 år) samt i de fall då vi t ex hittar djupa tandfickor eller tandköttsinflammation och har anledning att misstänka skador eller sjukdomar.

På Kronobäcks Veterinärpraktik opererar vi även ut frakturerade tänder och lagar mindre defekter.

Proffesionell tandstensborttagning

Tandsten tas bort under narkos. Hos oss sövs alla katter och äldre hundar på gasnarkos då detta bedöms som den skonsammaste narkosformen.

Vi använder oss av ultraljudsscaler för att ta bort tandstenen. Efter behandlingen putsas tänderna med en speciell pasta för att få en glatt, plackavisande emalj. Om någon eller några tänder behöver opereras ut får man ofta klyva dem med tandläkarborr. Hundar och katter och många flerrotiga tänder där rötterna spretar åt olika håll. Som djurägare får du alltid med dig en tandvårdsmapp hem. Här finns en karta över din hund eller katts tänder och du får utförliga råd om hur du ska sköta tänderna hemma. Finns det någon tand som kräver extra omvårdnad får du förstås information om det! Vi brukar kalla för en ny kontroll efter 3, 6 eller 12 månader, beroende på just Ditt djurs tandhälsa.

Förebygga tandsten och tandproblem?

Kan man förebygga tandsjukdomar hos hund och katt? Ja, tandlossning kan man absolut förebygga! Det som gäller är tandborstning. Tuggben och diverse olika tillskott kan ha en viss effekt och kan användas som ett komplement, men det är tandborstningen som är a och o!

Ta för vana att borsta din hund eller katts tänder varje dag! Det går utmärkt att använda en mjuk barntandborste. Man ska inte använda tandkräm avsedd för människor då våra djur inte tål flour! Det finns speciella tandkrämer för djur – ofta med någon god leversmak – men det går faktiskt lika bra utan. Det är framförallt den mekaniska rengöringen som är viktig. Vid tandköttsinflammation kan man badda tandköttet med klorhexidin.

Läs gärna mer om hur det går till när du lämnar din hund eller katt för tandstensborttagning under fliken kirurgi!

Lär dig borsta hundens tänder

Instruktionsfilm från BizziBrush, framtagen av företaget Accesia. Dessa tandborstar finns att köpa i vår butik.

Vi som jobbar på Kronobäcks Veterinärpraktik har alla någon form av påbyggnadsutbildning inom djurtandvård. Vi har ett fullutrustat tandrum där vi tar bort tandsten och röntgar tänderna. Vid behov kan vi även extrahera tänder och utföra mindre kirurgiska ingrepp i munhålan.

Välkommen att ringa oss för rådgivning eller tidsbokning!